Kesan GST Kepada Pengguna Dan Bagaimana Cara Mengukuhkan Kewangan


Semenjak GST dilaksanakan pada 1 April yang lalu, saban hari ada sahaja berita yang kita dengar mengenai harga yang perlu dibayar pengguna semasa membeli barangan atau perkhidmatan yang digunakan. Rata-rata pengguna menyatakan mereka terkesan dengan GST dan ini termasuklah saya sendiri. Saya pasti, kita sebagai pengguna semakin terasa bahang GST hari demi hari.

Namun, sampai bilakah kita harus menanggung kesan akibat GST? Adakah kita hanya perlu berpeluk tubuh dan bersikap tunggu dan lihat? Apakah yang boleh kita lakukan untuk mengukuhkan lagi kewangan atau belanjawan di dalam keluarga kita?


Bagaimana Cara Mengukuhkan Kewangan



Cara Nak Jadi Orang Yg BERBAKAT from iReach HD on Vimeo.


Sudahkah anda melihat video tadi? Jika YA, anda pasti sedang memikirkan apakah bakat yang anda miliki.

Bagaimana bakat mempunyai kaitan dengan cara mengukuhkan kewangan? Saya akan kupas sebentar lagi. Sambil-sambil tu, kawan-kawan boleh sediakan pen dan kertas untuk mencatat apakah bakat yang kawan-kawan miliki.


1. Mulakan Perniagaan Sendiri / Cari Pendapatan Sampingan.

- Ya, dengan bakat memasak, melukis, membuat kraftangan atau hasil pertukangan, menjahit dan bermacam-macam bakat lagi yang kawan-kawan miliki, percayalah anda boleh memulakan bisnes sendiri sebagai pendapatan sampingan. 

Masih tak tahu apakah bakat yang anda miliki? Anda mungkin boleh mempertimbangkan untuk menyertai kami. Tiada kemahiran? Itu semua bukanlah masalah kerana saya sendiri bermula dari kosong. Kami akan membantu anda dengan coaching berterusan di dalam group tertutup kami.

Alhamdulillah, jika dahulu bergantung sepenuhnya dengan duit gaji, kini saya juga mempunyai pendapatan sampingan :)




2. Bayar Diri Sendiri Dahulu.

- Hasil pendapatan yang anda perolehi, anda haruslah memperuntukkan sejumlah wang untuk dijadikan simpanan. Perkara ini memerlukan disiplin yang tinggi kerana biasanya kita cenderung untuk membelanjakan duit yang diperolehi terlebih dahulu hingga akhirnya tiada baki wang untuk disimpan.

Nota : Pastikan gaji bersih telah ditolak dahulu dengan zakat.





3. Rancang Perbelanjaan.

- Tabiat tidak mencatat senarai barang yang perlu dibeli menyebabkan kita cenderung membeli sesuatu yang tidak dirancang. Secara tak langsung, kita berbelanja lebih dari keperluan dan kadangkala barang yang dibeli tersebut langsung tidak digunakan. Bukankah kita telah membazir?


4. Melabur Wang Ke Dalam Saham Amanah

-  Antara skim pelaburan yang boleh dipertimbangkan adalah seperti Amanah Saham Bumiputera (ASB),  Amanah Hartanah Bumiputera (AHB) atau Saham Amanah @ Unit Trust.


Mengapa Kita Perlu Menambah Pendapatan?

Saya pasti kawan-kawan semua mempunyai jawapan tersendiri untuk soalan tersebut. Mari kita bayangkan, jika perbelanjaan kita melebihi kemampuan, apakah yang akan terjadi?

Jika kita tidak menambah sumber pendapatan, mahu atau tidak, kita haruslah:-

1.Memotong perbelanjaan bulanan ( agak sukar dengan kenaikan kos hidup pada masa kini).


2.Jangan membuat hutang baru.


Masih ragu-ragu untuk membuat keputusan? Saya tinggalkan anda dengan kata-kata Rich Dad seperti di dalam buku Robert T. Kiyosaki

“Mengatakan ‘Saya tidak mahu....’adalah penghalang kejayaan kita.”


Sehingga bertemu di lain entri, mohon maaf atas kekurangan dan saya menunggu anda menghubungi saya bagi yang benar-benar berminat untuk menyertai kami :)




Your Shaklee Independent Distributor


Azura Zainalabidin


♥ SMS | Call| Whatsapp : 016-800 4628


♥ Shaklee ID : 1091952


♥  FB PAGE


♥ Email : juaazura81@gmail.com

Read More

Tips Kurus Selepas Bersalin Supaya Kelihatan Seperti Dara Sunti

Kurus selepas bersalin adalah impian tiap wanita. Ini adalah biasa bagi ibu-ibu yang ingin tampil cantik dan menarik di mata suami walaupun dah beranak pinak. Namun, tidak semua wanita yang telah bersalin berjaya mendapatkan semula bentuk badan yang diidam-idamkan. Ada ibu yang tertekan kerana berat badan semakin menaik bagaikan dipam-pam. Jadi, buat ibu-ibu yang sedang stress tu, silakan membaca perkongsian saya kali ni kerana saya akan memberi tips kurus selepas bersalin khas untuk anda.


Sebelum saya kongsikan tips bagaimana nak kurus selepas bersalin, apa kata kita lihat dulu video daripada Puan Salwa.



Kurus Selepas Bersalin Sampai Turun 20kg! Wow! from iReach HD on Vimeo.


Saya pasti ibu-ibu mesti teruja setelah melihat perkongsian Puan Salwa tadi kan? Sebelum pergi lebih lanjut, kita ketahui apakah punca yang menyebabkan berat badan naik selepas bersalin.


Faktor menyebabkan berat badan naik setelah bersalin :-

1. Pengambilan kalori yang berlebihan daripada jumlah yang sepatutnya diambil.

2. Pemakanan yang tidak seimbang. Misalnya kerap mengambil makanan yang berminyak, bergoreng, bersantan, makanan segera atau makanan yang tinggi kandungan lemak dan gula.

3. Mengabaikan sarapan.


Mengetahui punca sesuatu perkara sangat penting kerana dari situlah ibu-ibu dapat mengenalpasti langkah-langkah yang perlu diambil.


 Tips Untuk Kurus Selepas Bersalin.

1. Menjaga Pemakanan.

- Ibu-ibu disarankan mengamalkan makanan yang tinggi serat seperti bijirin penuh (oatmeal), roti gandum penuh serta kekacang. Serat sangat penting untuk proses menurunkan berat badan. Ini adalah kerana ia menyebabkan proses pergerakan makanan dalam sistem pencernaan menjadi lambat, sekaligus membuatkan kita rasa kenyang.

- Elakkan makanan yang pedas, menggunakan santan yang banyak, berlemak serta makanan yang manis.


2. Menyusukan Bayi Secara Konsisten.

- Dengan menyusukan bayi anda secara eksklusif, tahukah ibu-ibu sekalian bahawa anda telah membakar kalori sebanyak 500 - 600 kalori setiap hari? Bukan itu saja, kalori yang dibakar adalah menyamai seolah-olah ibu-ibu sedang melakukan senaman aerobik selama 2 jam setiap hari!

Menurut kajian pada Jurnal Persatuan Pakar Pemakanan Amerika, penyusuan susu ibu mampu membakar lemak di sekitar punggung dan pinggul dengan berkesan.

Jika anda memang menyusukan bayi secara eksklusif namun berat badan masih tidak berkurangan, jangan risau kerana ini adalah berkemungkinan disebabkan kadar metabolosme yang rendah. Jadi, bagaimana nak meningkatkan metabolisme? Teruskan pembacaan anda kerana poin seterusnya boleh membantu anda.


3. Jangan Abai Sarapan.

- Perkara yang sering kita terlepas pandang adalah dengan sering mengabaikan pengambilan sarapan. Pengambilan sarapan sangat penting terutamanya bagi ibu yang mengadu metabolisme mereka rendah. Dengan bersarapan setiap hari, ia membantu meningkatkan kadar metabolisme di dalam badan kita.

Pembakaran tenaga berlaku lebih cepat dan lebih banyak kalori yang akan dibakar apabila metabolisme ibu-ibu adalah tinggi.

4. Mengamalkan Set Berpantang Premium Shaklee.

- Mengapa set berpantang premium Shaklee? Apakah kelebihannya?

Haa..kalau anda nak tahu, di dalam set berpantang premium ni, terdapat supplemen yang berfungsi untuk menurunkan berat badan. Di samping itu, anda tak perlu risau menggunakannya kerana ianya sangat breasfeeding friendly. Maksudnya, ianya tidak menjejaskan pengeluaran susu ibu, asalkan, ibu-ibu mengamalkan konsep demand & supply semasa menyusukan bayi anda.

Kalau anda nak berkenalan set berpantang Shaklee, bolehla RUJUK DI SINI.


5. Ambil Air Suam Yang Mencukupi.

- Berapakah jumlah air suam yang mencukupi? Setiap 25kg berat badan, kita memerlukan 1 liter air. Maka, jika berat anda 50 kg, jumlah air yang diperlukan ialah 50kg. Kekurangan air bagi ibu yang menyusukan bayi boleh menjejaskan penghasilan susu ibu dan juga boleh menyebabkan ibu mengalami dehidrasi.


Semoga anda mendapat manfaat daripada perkongsian kali ini. Jika anda ingin mendapatkan set berpantang premium Shaklee, jangan tunggu lama-lama. Sebelum lelemak bermaharajalela pada tubuh anda, lebih baik anda bertindak sekarang.


Hanya satu langkah lagi untuk anda mendapatkan kembali tubuh badan seperti anak dara!













Salam Hormat



Azura Zainalabidin

♥ SMS | Call| Whatsapp  : 016-800 4628

♥ Shaklee ID : 1091952

♥  FB PAGE

♥ Email : juaazura81@gmail.com
Read More

Apa Yang Menarik Tentang Kelas Kembara ASB 2015

Assalamualaikum..

Baru-baru ni, iaitu pada 28/3/2015 hari Sabtu, telah diadakan kelas anjuran kembara ASB untuk pengedar Shaklee Sarawak, Kota Bahru & KL. Ada yang bertanya, ASB tu kumpulan amanah saham ke? Ok, sebenarnya, ASB ni adalah kumpulan Aku Sayang Bini. Ditubuhkan oleh para suami yang begitu komited dan menyokong sepenuhnya penglibatan isteri mereka di dalam Shaklee. 

Memandangkan ini adalah kali pertama kelas sebegini diadakan di Kuching, saya memang tak nak melepaskan peluang untuk turut serta. Bukan pengedar Shaklee dari Kuching je yang hadir pada hari tu, malah ada peserta yang sanggup memandu selama 7 jam dari Kanowit ke Kuching semata-mata nak dapatkan ilmu.








Dari kanan ; Pn Salmiah, Pn. Adilah Manaf, saya dan Cik Maszuriana



Secara keseluruhannya, saya sangat bersyukur kerana dapat hadir di majlis ilmu ni. Yang paling seronok selain dapat ilmu baru, mestilah dapat berjumpa dengan mentor saya iaitu Adilah Manaf Celikvitamin!

Bukan sedikit ilmu yang diperolehi sepanjang 4 jam kelas berlangsung. Antara perkara asas yang dipelajari adalah cara memasarkan produk melalui kaedah menjual tanpa menjual.. Eh...bagaimana tu? Ha..di dalam kelas ni, kami diajar tentang teknik tersebut :)

Selain itu, kami juga diajar cara nak melayan/berkomunikasi dengan pelanggan, cara pemasaran melalui medium online seperti Facebook dan blog juga diberi tunjuk ajar. Walaupun tajuk-tajuk yang diajar kelihatannya macam sangat mudah, namun impaknya sangat besar terutamanya bagi newbies (macam saya) yang tiada asas untuk memulakan perniagaan. Takkan nak terus bermula dengan sesuatu yang advance tanpa asas yang kuat terlebih dahulu kan?

Disaat saya sedang menaip entri ni, kumpulan ASB masih lagi sedang giat menjalankan kelas kembara ilmu nun di Semenanjung sana.. Jika anda berminat untuk sertai kami, apa yang perlu anda lakukan ialah bertindaklah sekarang dengan KLIK DI SINI untuk langkah seterusnya. Ingat!! Fast action fast result..


Anda Mungkin Juga Berminat Untuk Membaca:-



Salam Hormat



Your Shaklee Independent Distributor

Azura Zainalabidin

♥ SMS | Call| Whatsapp  : 016-800 4628

♥ Shaklee ID : 1091952

FB PAGE

♥ Email : juaazura81@gmail.com

Read More