Tips Hilangkan Panau Agar Wajah Berseri Di Hari Perkahwinan

Azie berasa risau dengan masalah panau yang terdapat di wajahnya. Kerisauan semakin memuncak kerana tidak lama lagi dia akan mendirikan rumahtangga dengan pilihan hati. Walaupun dia telah puas mencuba pelbagai ubat bagi mengatasi masalah panau tersebut, ternyata usahanya masih belum menampakkan hasil.

Zura pasti ada diantara anda kat luar sana yang juga mengalami masalah panau tak kira la samada kat muka atau kat badan. Jadi, hari ni, Zura nak kongsikan tips menghilangkan panau khas buat anda yang dah lama tercari-cari cara nak hilangkan panau.

Penyakit Panau

Penyakit panau dikatakan berpunca daripada kulat jenis Malassezia yang menyebabkan jangkitan berlaku pada lapisan luar kulit pesakit. Di bahagian kulit yang menghasilkan minyak (sebum) yang berlebihan seperti di dada, muka, belakang badan, leher atau lengan, kulat ini biasanya didapati di situ.

Sekarang kita ketahui pula bagaimana agaknya rupa penyakit panau ni ye.. 

Bentuk Atau Rupa Penyakit Panau

Biasanya, pada bahagian badan yang dijangkiti kulat ni, terdapat tompok-tompok berbentuk bulat ataupun bujur. Tompok-tompok tersebut boleh juga bercantum hingga mengakibatkan lebih luas kawasan yang dijangkiti. 


Tompok-tompok tersebut berwarna seakan-akan keputihan, ataupun gelap (sedikit kehitaman) dan mempunyai debu-debu halus. Kadangkala, pesakit akan berasa gatal-gatal di kawasan yang terkena jangkitan.

Golongan berisiko menghidap penyakit panau.

1. Orang yang mempunyai kulit berminyak

2. Kanak-kanak, remaja atau dewasa yang sering membasuh muka atau badan dalam keadaan yang berpeluh.

3. Yang mengalami kurang zat makanan.

4. Mengambil ubat seperti immunosuppressant dan steroid sistemik.

5. Orang yang mengalami masalah peluh berlebihan.

6. Mempunyai imun badan yang lemah.


Langkah Pencegahan Daripada Panau.

1. Menjaga kebersihan diri. Bagi yang mempunyai kulit yang berminyak atau peluh berlebihan, disarankan agar mandi dengan kerap. Namun AWAS, elakkan mandi dalam keadaan badan masih berpeluh! Sebaiknya, tunggu sehingga peluh kering barulah boleh mandi :D

2. Elakkan memakai pakaian yang telah dibasahi peluh dalam tempoh waktu yang terlalu lama. 

3. Menggunakan pakaian daripada kain yang mudah serap peluh seperti kain kapas.

4. Mengamalkan pemakanan seimbang dan bernutrisi tinggi.



5. Meningkatkan imun badan untuk mengelakkan daripada mudah terkena jangkitan penyakit atau kulat Malassezia.




Cara Menghilangkan Panau.

1. Menggunakan seulas bawang putih yang dipotong dua bahagian. Gosok bawang putih tersebut pada bahagian yang berpanau tiap kali selepas mandi. Ulangi langkah tersebut hingga panau tersebut hilang.


2. Sapu lendir lidah buaya pada bahagian yang berpanau, biarkan sehingga 10 - 15 minit. Setelah itu, bolehla membilas dengan air suam.



3. Ambil air perahan lengkuas dan sapukan pada kulit berpanau. Biarkan selama beberapa minit kemudian bolehlah dibilas dengan air.

4. Menggunakan ubat sapu yang disarankan doktor seperti losyen 2.5% selenium sulphide, propylene glycol, clotrimazole, ketoconazole, dan lain-lain.

Bagaimana Mengamalkan Supplemen Boleh Menghilangkan Panau

a. Garlic Complex 
  - Merupakan antibiotik semulajadi yang selamat serta bertindak menghalang penyakit berjangkit seperti kulat.

b. Vitamin C 
  - Membantu meningkatkan sistem imun dengan menentang infeksi (jangkitan) bakteria.

c. Vitamin E 
  - Anti-oksidan yang kuat.

d. Carotomax 
 - Membantu meredakan penyakit kulit serta merangsang enzim untuk membunuh kuman. 

e. Alfalfa 
 - Melawan alahan, membekalkan nutrisi yang kebanyakkannya tidak terdapat di dalam sayur-sayuran atau buah-buahan.


Selamat mencuba tips menghilangkan panau yang Zura berikan. InshaAllah dengan izinNya panau anda boleh hilang. Apa yang penting ialah, anda konsisten mengamalkan tips-tips tersebut dan bersabar menunggu hasilnya.

Walaupun kesannya mungkin mengambil masa yang lama, ini bukanlah bermakna ianya tidak berjaya. Ini adalah kerana kulat telah menghasilkan toksik serta menghalang fungsi-fungsi sel pigmen kulit. Justeru ianya mengambil masa yang lama untuk pulih. 

Saranan Zura ialah supaya pesakit panau meningkatkan imunisasi badan dari semasa ke semasa sepanjang tempoh berusaha menghilangkan panau. 

Ayuh, mulakan usaha anda menghilangkan panau hari ini! Ingat...semakin lama anda membiarkannya, semakin lambat anda melihat hasilnya.

Klik di sini jika anda serius untuk menghilangkan panau anda.








Salam Hormat

Kawasan COD : Petra Jaya - Pending - Kuching, Demak, Matang Jaya (Emart)

Pengedar Sah Shaklee Anda;

Azura Zainalabidin

♥ SMS | Call| Whatsapp  : 016-800 4628

♥ Shaklee ID : 1091952

♥  FB PAGE

♥ Email : juaazura81@gmail.com


Read More

6 Tips Atasi Masalah Badan Berbau Elak Dari Dipulaukan Rakan

Rohana adalah seorang gadis yang ceria dan mempunyai penampilan yang menarik. Walau bagaimanapun, dia sering merasa terpinggir semasa di pejabat kerana rakan sekerjanya seolah-olah menjauhkan diri masing-masing setiap kali dia cuba menyertai kumpulan mereka. Di pihak rakan sekerja Rohana pula, bukanlah mereka sengaja menjauhkan diri dari Rohana, tetapi mereka sebenarnya tidak tahan mencium bau badan Rohana. Bimbang pula jika ditegur mengenai hal tersebut akan membuatkan Rohana tersinggung.



Adakah anda juga mengalami apa yang Rohana alami? Pastinya keyakinan diri lama-kelamaan akan menghilang kerana ‘ditolak’ orang sekeliling. Jika dibiarkan berlarutan, dibimbangi masalah lain pula yang timbul seperti tekanan emosi. Sudah tentu kita tak mahu perkara tersebut terjadi.

Punca Yang Menyebabkan Badan Berbau

Terdapat dua jenis kelenjar yang berperanan menghasilkan peluh iaitu kelenjar Eccrine dan kelenjar Apocrine.

Kelenjar Eccrine bertindak menghasilkan peluh kerana ia bersambung terus ke permukaan kulit. Antara lain peranannya ialah untuk membuang bahan buangan seperti sodium, kalsium, urea atau elektrolit. Peluh yang melalui kelenjar ini biasanya tidak mengeluarkan bau.

Kelenjar Apocrine pula mengandungi sebum dan mengeluarkan bahan berlemak. Maka, ini menyebabkan cecair yang dikeluarkan dari kelenjar ini adalah likat serta berwarna keruh. 

1. Disebabkan oleh Bakteria.

Kelenjar Apocrine terdapat pada bahagian tubuh yang mempunyai banyak rerambut seperti di ketiak atau pada alat kelamin. Bakteria lebih senang untuk memecah masuk ke dalam protein pada kelenjar ini yang menyebabkan timbulnya bau yang tidak menyenangkan.

2. Pencernaan Yang Kurang Sempurna.

Sistem pencernaan individu yang kurang sempurna menyebabkan bahan buangan terkumpul di dalam badan sebagai toksin serta menjadi punca kepada masalah badan berbau.

Toksin di dalam badan akan disingkirkan jika saluran penghadaman seseorang berada dalam keadaan yang baik. Namun, jika individu mengalami sembelit toksin menjadi kekal di dalam badan.

3. Pengambilan Makanan Atau Minuman Yang Boleh Mencetuskan Bau Badan

Makanan mengandungi banyak rempah atau bawang putih dikatakan dapat merangsang penghasilan bau badan. Begitu juga dengan minuman berkafein seperti kopi.




4. Mempunyai masalah kesihatan.

Terdapat keadaan dimana seseorang itu tidak mempunyai masalah bau badan. Disebabkan mengalami masalah kesihatan seperti yang berkaitan dengan hati, kurang gula dalam darah, masalah ginjal, kencing manis atau tiroid, tiba-tiba individu tersebut mengalami masalah badan berbau.

5. Faktor Genetik.

6. Kelenjar Apocrine yang Sangat Aktif.


Tips Penjagaan Kebersihan Untuk Mengawal Badan Berbau.

1. Mandi dengan kerap iaitu 3 kali setiap hari.

2. Menggunakan pakaian yang mampu menyerap peluh berlebihan daripada fabrik kapas.

3. Elakkan mengambil makanan atau minuman yang boleh mencetuskan bau badan seperti di poin no 3 di atas.

4. Menggunakan kapur makan bersama dengan limau nipis. Caranya, bahan tersebut digosokkan pada ketiak dan dibilas semasa mandi.

5. Mengamalkan pemakanan yang seimbang serta kaya serat serta mengurangkan pengambilan pemakanan yang berasaskan daging terutamanya daging merah.

6. Menggunakan deodoran. 


Hilangkan Bau Badan Dengan Supplemen

Walaupun sesetengah individu yang mengalami masalah bau badan berjaya mengawal badan daripada berbau dengan menggunakan deodoran, namun kadangkala masalah tersebut akan berulang kembali. 

Justeru apa yang perlu dilakukan ialah mengatasi masalah tersebut dari akar umbinya. Berikut merupakan antara supplemen yang dapat emmbantu menghilangkan masalah badan berbau.

Anda tak perlu risau menggunakan supplemen ini kerana ianya adalah selamat dan semulajadi malah telah menjalani ujian klinikal.

1. Herblax.
 - Sangat disarankan diambil bagi yang mengalami masalah sembelit

 -Bukankah seperti yang telah dinyatakan bahawa toksin yang terkumpul di dalam badan akan menyebabkan badan berbau?

 - Membantu membersihkan najis yang tersekat/terkumpul.

2. Alfalfa.
- Sebagai ejen detoks, Alfalfa bertindak membantu mengurangkan bau badan.

- Membantu menghilangkan toksin dari badan dan memperbaiki keadaan bau badan serta ulat air.

- Membekalkan protein yang membantu membina sel dalam badan yang sihat.

- Membantu sel darah putih membunuh bakteria dan kuman.

- Juga membantu mengeluarkan bahan kimia merbahaya dari tubuh.


Sebelum mengundur diri, Zura berharap supaya anda yang mengalami masalah badan berbau bertindak segera kerana semakin lama anda menunggu, masalah takkan selesai dengan sendirinya. 

Tidak berbaloi anda kehilangan kawan ataupun pasangan hanya kerana masalah badan berbau yang boleh diselesaikan ini. InshaAllah..

Hanya satu klik saja lagi untuk anda membebaskan diri anda daripada masalah badan berbau!

 





Salam Hormat

Kawasan COD : Petra Jaya - Pending - Kuching, Demak, Matang Jaya (Emart)

Pengedar Sah Shaklee Anda;

Azura Zainalabidin

♥ SMS | Call| Whatsapp  : 016-800 4628

♥ Shaklee ID : 1091952

♥  FB PAGE

♥ Email : juaazura81@gmail.com

Read More

Kenali Punca Kerap Mengantuk Di Siang Hari Dan Ketahui Cara Mengatasinya

Ada tak di kalangan reader blog Zura yang begitu cepat mengantuk di siang hari? Agak-agaknya, apakah punca mengantuk di siang hari? Banyak faktor yang boleh menyebabkan seseorang tu merasa mengantuk yang teramat di siang hari. Jom kita tinjau, manalah tahu kot-kot anda terjumpa sebab mengapa anda kerap mengantuk pada waktu siang.

Teringat semasa zaman masih belajar dulu-dulu, Zura pun pernah juga nyaris tertidur di dalam kelas..hehe..


Sebab Mengapa Sering Mengantuk Di Waktu Siang 

1. Mengalami gangguan semasa tidur seperti Obstructive Sleep Apnea (OSA) atau Sekatan Apnea Tidur.

2. Tidak mendapat tidur yang mencukupi iaitu sekurang-kurangnya 6-8 jam setiap hari. Biasanya berlaku kepada pekerja syif atau ibu-ibu yang sering berjaga di waktu malam.

3. Tidur berlebihan atau terlalu lama hingga menyebabkan badan menjadi lesu. 

4. Anemia akibat kehilangan darah yang banyak biasanya berlaku kepada wanita semasa didatangi haid, hamil atau selepas bersalin.

5. Kurang minum air juga boleh menyebabkan sesorang menjadi mengantuk. Pastikan meminum air suam sekurang-kurangnya 2-3 liter sehari untuk mengelakkan dehidrasi.

6. Melakukan kerja-kerja yang lasak/berat dan menyebabkan badan menjadi terlalu penat dan mengantuk.

7. Bagi pesakit diabetes, mereka memang mudah berasa letih dan mengantuk terutamanya selepas waktu makan.

8. Kesan sampingan akibat ubat bagi rawatan kemurungan yang menyebabkan rasa mengantuk yang keterlaluan.

9. Mengalami masalah pada kelenjar tiroid. Apabila hormon tiroid berkurangan, penghidap hypothyroidism cenderung merasa sangat mengantuk pada siang hari dan badan menjadi cepat letih.


Cara Mengatasi Mengantuk Keterlaluan

1. Lakukan akiviti regangan ringkas untuk mengembalikan kecergasan badan dan mengelak daripada mengantuk.

2. Elakkan makan tengahari secara berlebihan. 

3. Minum air suam secukupnya ataupun bolehla meminum Cinch Tea yang mampu mengembalikan kesegaran badan dan menghilangkan mengantuk.





Bagaimana Supplemen Bertindak Membantu Anda

1. B.Complex.
  - Menukar makanan iaitu lemak, karbohidrat dan protein kepada tenaga dan  mengurangkan masalah kelesuan.

2. Energizing Soy Protein (ESP).
  - Membantu mengawal paras gula dalam darah dengan membebaskan tenaga dari makanan secara perlahan-lahan.

  - Mempunyai indeks glisemiks yang rendah, sangat sesuai untuk pesakit diabetes, mereka yang mempunyai tahap kolesterol yang tinggi dan mereka yang sedang berdiet.

3. VIVIX
 - Membantu menjaga/memelihara kesihatan jantung, kesihatan otak, kesihatan sistem imun, kesihatan sendi serta menyokong kesihatan kardiovaskular.

Nota : Supplemen no 1-3 sangat disarankan kepada mereka yang mengalami masalah diabetes.

4. Vitalea.
  - Membekalkan tenaga tambahan segera serta membantu kecergasan tubuh. Sangat disarankan diambil oleh mereka yang kerap mengadu mudah letih dan lesu kerana ia membekalkan nutrisi lengkap.

5. Vitamin E.
- Membantu membekalkan oksigen yang lebih kepada jantung bagi penghidap OSA yang sering mengalami gangguan semasa tidur.

6. Cinch Tea 
- Membantu mengembalikan kesegaran badan dan menghilangkan mengantuk.


Sebelum Zura mengundur diri, izinkan Zura kongsikan satu surah yang juga boleh diamalkan bagi menghilangkan mengantuk di siang hari. Anda bolehla mengamalkan membaca Ayatul Kursi sebanyak 3 kali.

Anda boleh juga menghubungi Zura untuk mendapatkan supplemen yang disarankan.








Salam Hormat


Pengedar Sah Shaklee Anda;

Azura Zainalabidin

♥ SMS | Call| Whatsapp  : 016-800 4628

♥ Shaklee ID : 1091952

♥  FB PAGE

♥ Email : juaazura81@gmail.com


Read More

Hilangkan Masalah Gastrik Sebelum Ia Melarat Menjadi Perdarahan Atau Ulser Perut

Assalamualaikum...

Sejak kebelakangan ni, Zura sering menerima beberapa whatsapp dari pelanggan yang menceritakan masalah gastrik yang mereka alami. Zura amat memahami kesukaran & kesakitan yang mereka alami kerana Zura sendiri pernah menghidap gastrik semenjak di sekolah menengah.




Alhamdulillah, hingga sekarang, sudah masuk tahun ketiga Zura dah bebas daripada gastrik dan dapat berpuasa tanpa mengalami serangan gastrik seperti dulu-dulu lagi. Jadi, Zura nak kongsikan apa yang Zura amalkan untuk mengatasi masalah gastrik ni.


Sengsara Gastrik Kronik 10 Tahun Terubat Secara Tak Sengaja? Biar Betul... from iReach HD on Vimeo.

Sebelum tu, kita kenalpasti punca gastrik berlaku dulu ye..

Punca Gastrik Berlaku

Apabila ketidakseimbangan asid perut yang naik ke atas bahagian perut hingga menyebabkan keradangan/inflamasi pada lapisan mukosa perut, pada ketika itulah gastrik akan berlaku. Bahagian lapisan mukosa berasa sakit jika rembesan asid perut yang berlebihan mengatasi kekuatan lapisan mukosa.  

Di antara punca gastrik berlaku adalah seperti:

1. Pengambilan ubat seperti aspirin atau NSAID ( non-steroid anti iiflammatory).

2. Jangkitan kuman H.pylori.

3. Pengambilan alkohol atau dadah secara berlebihan.

4. Anemia.

5. Refluks hempedu.

6. Stress melampau.

7. Pengambilan makanan yang masam, pedas, terlalu berminyak, bergoreng atau berempah dalam kuantiti yang banyak.

8. Mengambil minuman berkarbonat berlebihan atau teh dan kopi yang berkafein.


Simptom-Simptom Gastrik

Biasanya, antara simptom yang ditunjukkan oleh pesakit gastrik adalah seperti:-

1. Sakit perut seperti memulas atau rasa seolah-olah perut terkena objek tajam.

2. Hilang selera makan.

3. Mengalami loya / muntah-muntah.

4. Mengalami cirit-birit serta keinginan ‘membuang’ sangat kerap dan tidak dapat ditahan.

5. Bahagian ulu hati berasa pedih.

6. Tubuh rasa menggeletar dan badan terasa lemah.

7. Najis berwarna hitam dan berdarah.**

8. Muntah berdarah.**


NOTA ** : Menandakan gastrik telah mencapai tahap serius sehingga berlaku ulser perut atau perdarahan pada dinding perut. Dalam keadaan ini, pesakit hendaklah segera mendapatkan rawatan di hospital.

Pengalaman Zura dulu, apabila serangan gastrik berlaku semasa perut kosong, memang dah tak lalu nak makan ketika tu. Walaupun dipaksa makan dengan harapan gastrik akan hilang, ianya takkan menjadi malah kesakitan semakin kuat dirasai. 


Rawatan Yang Diperlukan

Terdapat beberapa diagnosis atau ujian perlu dilakukan sebelum rawatan diberi kepada pesakit. Antaranya ialah:-

1. Ujian Darah Lengkap - dilakukan bagi mengesan sama ada pesakit mengalami anemia ataupun telah kehilangan darah yang banyak.

2. Memeriksa Najis - dilakukan untuk mengetahui jika terdapat darah pada najis.

3. Melakukan Endoscopy - prosedur yang dilakukan ialah dengan memasukkan kamera kecil ke perut untuk mendapatkan diagnos yang tepat.

Antara ubat-ubatan yang biasa diberikan kepada pesakit adalah:

Ubat anti-asid - seperti Omeprazole dan Famotidine yang berfungsi merencatkan rembesan asid hidroklorik pada dinding perut.

Antibiotik - berfungsi melawan jangkitan kuman H.pylori jika punca gastrik adalah daripada kuman tersebut.

Proton Pump Inhibitors - berfungsi mengurangkan penghasilan asid di dalam perut.


Langkah Pencegahan Untuk Mengelakkan Gastrik

Berikut adalah beberapa perkara penting yang boleh dilakukan oleh pesakit gastrik sebagai langkah pencegahan untuk mengelakkan dari serangan gastrik ;

- Elakkan daripada skip sarapan setiap hari. 

- Elakkan/kurangkan pengambilan makanan yang pedas, berempah, masam, berminyak serta bergoreng.

- Elakkan minuman berkarbonat, berkafein seperti teh/kopi dan beralkohol.

- Jangan mengelak waktu makan utama seperti makan tengahari atau makan malam.

- Makan dalam kuantiti yang sedikit tetapi kerap.

- Mengamalkan pemakanan yang seimbang serta yang mengandungi banyak serat seperti buah-buahan atau sayur-sayuran.


Bagaimana Supplemen Membantu Menghilangkan Gastrik


-  Asid amino yang terkandung di dalam ESP membantu membina sel serta tisu baru yang terhakis akibat rembesan asid di dalam perut. Ianya juga membekalkan tenaga dengan segera serta dapat meningkatkan sistem imun.


- Bersifat alkali dan sangat membantu mengurangkan asid di dalam perut dengan memperbaiki hiperaktiviti perut dan masalah gastrik.


- Membantu mengatasi masalah anemia yang juga adalah merupakan antara punca penyebab gastrik. Sebagai pengganti ubat penahan sakit yang kerap diambil pesakit gastrik bagi mengurangkan kesakitan. Disamping itu, B.Complex juga berfungsi untuk menghilangkan tekanan.

4. Peppermint Ginger.

-  Membantu melegakan ketidakselesaan otot perut dan usus, melegakan kesakitan akibat gastrik, pedih hulu hati serta cirit-birit.


Apa Kata Pelanggan Saya?



Selepas mengamalkan ESP, setakat ni saya tidak mengalami gastrik macam dulu lagi.”





Puasa tahun ni Alhamdulillah sebab takde gastrik macam biasa. Dah setahun mengamalkan Shaklee ni.”




Biasanya tengahari mesti nak makan ubat gastrik. Baguslah produk tu sampai petang tak makan ubat.”

- Pelanggan ni memberitahu Zura bahawa beliau tidak nak bergantung sepenuhnya kepada antibiotik yang agak lama telah diambil bagi masalah gastrik yang dialaminya.



Ini adalah testimoni Zura sendiri :)


Pesakit gastrik seharusnya tidak mengambil ringan masalah gastrik yang dihidapi . Ini adalah kerana, jika ianya tidak mendapat rawatan yang sewajarnya, dikhuatiri masalah gastrik tersebut akan menjadi semakin teruk hingga menyebabkan ulser perut atau pendarahan pada dinding perut. 

Masih belum terlambat untuk anda menghilangkan masalah gastrik anda seperti apa yang Zura dan pelanggan-pelanggan Zura telah lakukan. Zura sedia membantu anda dengan syarat anda bertindak segera dengan menghubungi Zura terlebih dahulu.

Hanya tinggal satu langkah sahaja untuk anda menghilangkan gastrik anda.










Salam Hormat



Your Shaklee Independent Distributor

Azura Zainalabidin

♥ SMS | Call| Whatsapp  : 016-800 4628

♥ Shaklee ID : 1091952

♥  FB PAGE

♥ Email : juaazura81@gmail.com


Read More

Atasi Kulit Tangan Kering Dan Mengelupas Supaya Tak Berasa Rendah Diri Semasa Berjabat Tangan


Pernahkah anda berasa malu untuk bersalaman sesama ahli keluarga atau jiran disebabkan kulit tangan anda yang agak kasar dan mengelupas? Walaupun malu, terpaksa juga digagahkan diri untuk bersalaman kerana bimbang dikatakan sombong pula. Sebenarnya, apakah punca yang menyebabkan kulit tangan menjadi kering dan mengelupas? Untuk mendapatkan kulit tangan yang lembut, caranya hampir sama dengan cara kita menjaga kulit muka/badan. 




Jika anda mengalami masalah ini, anda berada di tempat yang betul kerana Zura akan kongsikan punca dan cara mengatasi masalah kulit tangan kering dan mengelupas. Mari kita ketahui apakah punca yang menyebabkan kulit menjadi kering.



 
Sabun Pencuci Pinggan Mangkuk Halal, Berkesan & Jimat from iReach HD on Vimeo.


Punca Kulit Kering Tangan Dan Mengelupas.

1. Penggunaan bahan pencuci pinggan mangkuk atau pencuci pakaian yang mengandungi bahan kimia.

2. Kekurangan zat atau vitamin B / vitamin E yang menyebabkan kulit kehilangan lembapan.

3. Terdedah kepada penghawa dingin terlalu lama yang boleh menyebabkan kulit menjadi kering. 

4. Kesan sampingan pengambilan ubat-ubatan tertentu.

5. Kekurangan pengambilan air hingga menyebabkan kulit menjadi kering dan terhidrat.

6. Penggunaan losyen yang tidak bersesuaian dengan masalah kulit.


Cara Mengatasi Kulit Tangan Kering Dan Mengelupas.

1. Hentikan penggunaan bahan pencuci pinggan mangkuk atau pencuci pakaian yang boleh menyebabkan keadaan kulit tangan anda kering dan mengelupas. Bertukarlah kepada pencuci pinggan mangkuk atau pencuci pakaian yang semulajadi dan bebas bahan kimia seperti rangkaian penjagaan Get Clean Shaklee.

2. Amalkan pemakanan yang berkhasiat dan banyak serat seperti buah-buahan dan sayur-sayuran. 

3. Penuhi keperluan air seharian iaitu sekurang-kurangnya 8 gelas dalam sehari. Ingat! Kekurangan air di dalam badan menyebabkan kulit kelihatan kering dan bersisik.




4. Pernahkah anda mendengar rawatan mandi susu? Untuk melembabkan kulit tangan, anda juga boleh mencuba kaedah ini dengan merendam tangan menggunakan susu yang agak sederhana panas (jangan sampai melecur ye) selama 5 minit. Kaedah ini bukan saja baik untuk kulit tangan, malah ia juga mampu menguatkan kuku.

5. Aktiviti mencuci pinggan atau memberus pakaian boleh menyebabkan kulit tangan lama-kelamaan menjadi kasar. Untuk mengelakkan ianya tanpa rawatan, anda bolehla mencampurkan minyak almond. Dikatakan kaedah ini boleh menjaga kelembapan kulit tangan kita.

6. Dengan menggunakan air mawar, bersihkan tangan terlebih dahulu menggunakan sabun dan air sederhana panas. Selepas itu, gosokkan air mawar pada tangan disertai dengan urutan lembut pada tangan.  

Selain cara di atas terdapat juga cara yang lebih mudah, cepat dan yang penting terbukti berkesan untuk mengatasi masalah kulit tangan yang kering dan mengelupas ni. Yang pasti, cara yang akan Zura bagitahu sebentar nanti bukan sekadar sebagai penjagaan luaran, malah sangat membantu menjaga kulit dari dalam dan secara menyeluruh!


Penjagaan Kulit Secara Semulajadi.

1. Set Pencuci Get Clean.

-  Terdiri daripada Dish Wash Concentrate, Fresh Laundry Concentrate Powder, Soft Fabric Concentrate dan Basic H2. Untuk entri ni, Zura akan fokus cerita mengenai Dish Wash Concentrate dan Fresh Laundry Concentrate Powder dulu ye..

a. Dish Wash Concentrate sangat sesuai digunakan seharian kerana ianya bukan sahaja handal menanggalkan minyak/kotoran pada pinggan mangkuk, malah ianya juga lembut pada tangan. Yang paling menarik, ianya tahan lama kerana kepekatannya. Jimat duit mak :)

b. Fresh Laundry Concentrate Powder tidak mengandungi bahan merbahaya yang boleh merengsakan kulit atau menyebabkan sesak nafas. 1 auns serbuk ini sudah memadai untuk cucian muatan sederhana.

2. ESP.

-  Asid amino pada ESP sangat diperlukan untuk membina kulit, kuku rambut, organ dan menghasilkan sel badan yang sihat. Pengambilan yang kerap merupakan rahsia awet muda.


-  Kolagen yang dihasilkan tubuh semakin berkurangan seiring dengan peningkatan usia kita. Ini boleh menyebabkan kulit menjadi kering dan kurang elastik. Serbuk kolagen berupaya membantu mengekalkan elastisiti kulit dan mengatasi masalah kulit kering dan menjadikan kuku lebih kuat. 


-  Membantu melembutkan kulit yang kasar serta sesuai dijadikan sebagai losyen harian terutamanya bagi yang mempunyai masalah kulit kering. 

Dah panjang lebar Zura bercerita. Diharap anda semua dapat melembutkan tangan anda yang kering dan mengelupas setelah mencuba tips yang Zura berikan. Selepas ni dah takde la nak malu-malu lagi untuk bersalaman dengan teman-teman/ahli keluarga. 

Jika anda nak merasai sendiri kelembutan tangan hasil menggunakan Set Pencuci Get Clean atau supplemen/krim yang Zura cadangkan, segera hubungi Zura untuk dapatkannya. InshaAllah anda pasti terpikat :)











Salam Hormat


Your Shaklee Independent Distributor

Azura Zainalabidin

♥ SMS | Call| Whatsapp  : 016-800 4628

♥ Shaklee ID : 1091952

♥  FB PAGE

♥ Email : juaazura81@gmail.com



Read More